כל מה שצריך לדעת לקראת כיתה א'

מוכנות ללמידה לקראת כתה א': זכות או חובה?

הורים רבים שואלים אותי מהי מוכנות ללמידה? או מהי מוכנות לכתה א'?

האם הילד שלי מוכן או בשל לעלות לכתה א'?

מה ההבדל בין מוכנות לכתה א ? לבשלות לכתה א'? (קישור)

האם ישנו מבחן או מבדק שאפשר בעזרתו לבדוק האם ילדי מוכן לעלות לכתה א'?

מהם הכישורים והמיומנויות הדרושים לילד כדי להתמודד בהצלחה עם דרישות המורים ובית הספר?

שאלות אלו ואחרות מעסיקות הורים לילדים שמתקרבים לגילאי בית הספר. בעידן האינטרנט המהיר של תקופתנו ניתן לרכוש ידע בכל תחום!

כיצד נוכל לקדם את ילדינו? לתת להם חוויה של הצלחה, חיזוק חיובי, עידוד ואמון מלא ביכולתם! כיצד לזהות את הנקודות הטובות בילד שלי ולהעצים אותן? להוביל את הילד שלי בדרך החיים לשבילים של הצלחה וצמיחה, כדי שיהיה אדם שאוכל להתגאות ולרוות ממנו נחת!

"להתחיל בתכנון כשהסוף מצוי בתודעה פירושו : לצאת לדרך מתוך הבנה ברורה של היעד!! משמעו לדעת לאן אנו הולכים על מנת שנבין היטב היכן אנו נמצאים כעת כך שהצעדים שננקוט יהיו תמיד בכיוון הנכון"

                                                                                                                   הפסיכולוג סטיבן קובי

תהליך זה שקרוי מוכנות או הכנה לבית ספר מיועד וממוקד לחזק יכולות של ילדים בתחומים שהזכרתי לעיל. כיצד עושים זאת?

שבעה סוגים של סגנונות למידה

לכל ילד סגנון אחר של למידה פורמלית או בלתי פורמלית . ישנם ילדים הלומדים דרך ראיה חזותית של תמונות , מראות וסרטים.לילדים אחרים קל יותר לחוות למידה באמצעות תחושות ותנועה,הם זקוקים ללמידה בתנועה: לזוז לקפוץ , לגעת ולחוות בחוויה של חוש המשוש.ילדים אחרים לומדים באמצעות קולות וצלילים דרך מנגינות מקצבים ושירים ,הם זקוקים להקשיב ,לשיר,לנגן ולזמזם.ילדים אחרים לומדים בצורה לשונית,הם חושבים במילים אוהבים לדבר ,לספר, ,לספר סיפורים. הצגתי בפניכם 4 סגנונות למידה בלבד חלק מהשבעה.

האם שאלתם אי פעם באיזה סגנון למידה ילדי לומד? איזה סגנון למידה מתאים ביותר לילדי ולאישיותו המתפתחת?, כיצד יגלה הילד עניין והנאה? מתוך סקרנות ורצון הלמידה תהיה משמעותית עבורו?!

הכרת החוזקות והעוצמות של הילד.

סגנון למידה אישי מותאם לאישיות הילד יחשוף את החוזקות והעוצמות שיש בילד. אלה יהיו המשאבים לקדום והצלחה ! יובילו אותו לדימויי עצמי חיובי והערכה עצמית גדולה,אשר תסייע לו לרכוש ביתר קלות כישורי למידה ומיומנויות בית ספריות ביתר קלות, כגון יוזמה , אחריות ארגון ,יכולת ליהנות מהצלחה ,לחוות סיפוק ותפקוד מלא בכתה.

לתחום החזותי מוטורי השפעה רבה מאוד על הצלחה בתחום הכתיבה. זוהי מיומנות יסוד בסיסית בבית הספר שהילדים נדרשים לעמוד בה ולכתוב בכל מקצועות הלימוד. בדיקה של התפתחות מוטורית והערכה של התפקוד הנוכחי של הילד תיתן מנוף עצום להתקדמות בכתיבה. הכתיבה קודמת לקריאה ומבוססת על שליפה ממאגר הזיכרון! בלימוד והקניית הכתיבה עובדים על נושאים כמו:החזקת העיפרון בצורה תקינה,כיווני כתיבה מנוגדים –עברית וחשבון, "כתב ראי" ,עקיבה והעתקה,אבחון יד דומיננטית,קואורדינציה עין –יד, העתקה מהלוח.

תרגול ולמוד בכתיבה מביא לכתב יד יפה,הצלחות בהכתבות ומניעת שגיאות כתיב בעתיד!

מוכנות לקראת רכישת הקריאה בבית הספר היא תהליך מורכב המחייב מעבר הדרגתי בין שלבים התפתחותיים שונים ומבוסס על משאבי ידע שונים שנרכשו והופנמו כידע אצל הילד.

בדיקת התהליכים שדרושים במוח להקניית תהליך התפתחותי תקין לרכישת הקריאה תעזור לסנן ילדים העלולים לפתח קשיים בקריאה: ילדים בעלי מודעות פונולוגית נמוכה ,בעלי מיומנויות שפה לא מפותחות ,והתנסות אוריינית מועטה !

הקריאה מבוססת על תהליך של זיהויי מהזיכרון .חשוב שיהיו לילד תומכי זיכרון כי בגיל הגן משתמשים בתומכי זיכרון כמו תמונות ,צבעים,חוויות ומקצב.

כמו בכל שלב התפתחותי בחיים הילד צריך לקבל את הכלים הנכונים לעבודה שיהיו לו בארגז הכלים שלו כדי שיוכל לבנות ולהתקדם בתהליכים רבים.

גילויי מוקדם ומניעת לקויות למידה

לקויי למידה הינו מונח כללי המתייחס לקבוצה הטרוגנית של ליקויים הבאים לידי ביטוי בקשיים משמעותיים ברכישת הקשבה ,דיבור ,קריאה וכתיבה ,יכולות מתמטיות ותפיסה חשבונית.ילד מאובחן כלקויי למידה כאשר הישגיו במבחנים סטנדרטיים בקריאה, מתמטיקה או הבעה בכתב נמוכים מאוד!!!-

האני מאמין שלי

אני מאמינה שילדים לומדים מתוך עניין וסקרנות בריאה, מתוך רצון ואהבה!!! יש להתערב התערבות מוקדמת לפני גיל בית הספר על מנת לעזור לילד ולקדם אותו! הבנת הכשרים המעורבים בתהליך הלמידה, והמנגנונים העומדים בבסיס הלמידה בגיל הרך, הם היסודות שיש לתת להם תשומת לב, אם יש לכם ילדים בגיל הרך!!

לכול בעל מקצוע יש את המומחיות שלו, הידע שלו והניסיון שצבר. לכן, אם אתם הורים טריים, אנא פנו לילדכם מקום והיו רגישים לצרכים שלו: מה שאנו נותנים אנחנו מקבלים בחזרה!!!

"לצעוד בביטחון בדרך לבית הספר " הינה תוכנית לימודית אותה יצרתי, המיועדת לילדים לפני המפגש עם בית הספר.

ישנה חלוקה ברורה לנושאים ולתחומים שהזכרתי: כל נושא ותפקודו בגיל המדובר! בתכנית דרכי בדיקה ואבחון בכל שלב התפתחותי ומותאמים לרמת הילד. 

חלק מהנושאים הם:

1.      התפתחות רגשית/חברתית תקינה – אינטליגנציה רגשית בגיל הגן.

2.      קידום ההתפתחות התחושתית-מוטורית, וכתיבה תקינה לקראת כתה א'.

3.      בשלות שכלית וקידום המנגנונים העומדים בבסיס הלמידה.

4.      מודעות פונולוגית, כשירות לשונית ומוכנות לקריאה: מה הקשר? ועוד…

לכל אחד מאיתנו תרומה ייחודית ליקום, משהו שרק הוא יודע לעשות! מתנה זו גורמת לסובבים אותו אושר, צמיחה והגשמה עצמית. אני, אהובה, באתי לכאן כדי לעזור לילדים להצליח. יש לי את הכלים והניסיון של.  0 3 שנות עבודה בתחום, קשר מיוחד ואינטואיציה טובה לאבחן: מה הקושי? מה תוקע את הילדים מלהתקדם הלאה? 

אני מזמינה אתכם להתייעץ איתי בכל בעיה שקשורה לילדים. מצורף האימייל האישי שלי וברכת הצלחה לכל הילדים וההורים.

ילדים שחווים הצלחה ימשיכו להצליח! זה הזמן להצליח! תנו לילדכם הזדמנות לחיים! השנים בגיל הרך הם שנים של בניית יסודות. ולכן כתבתי בתחילת הכתבה: "זכות או חובה"?

החליטו אתם!! 

קצת עלי

שמי אהובה שבבו אשת חינוך שלושה עשורים, בעלת תואר אקדמי בחינוך וניסיון של מעל 25 שנה במשרד החינוךמורה מומחית לרכישת הקריאה והכתיבה בשפה העברית, בהקניית  מיומנויות  למידה לילדים, נוער ומבוגרים  בשילוב כלים טיפוליים מעולם האימוןאימון קאוצינג ל לילדים להצלחה והגשמה  ,אימון להעצמה אישיתתקשורת אפקטיבית ובניית תכנית לשינויי ,צמיחה ומימוש עצמי

דילוג לתוכן