הוראה מתקנת בקריאה

הוראה מתקנת בקריאה

תקופתינו מתאפיינת באירועים שגרמו להיווצרות פערים משמעותיים בלימודים בעיקר ברכישת הקריאה והכתיבה בכיתות היסוד.  הורים מודעים מפעילים ביקורת ואחריות כלפי ההישגים בתחום הלימודי של ילדיהם. לפעמים, למרות הפיקוח וההשגחה, עולות שאלות כמו "האם הילד שלי קורא וכותב ברמה שהוא אמור להיות בה?", "האם הוא מוביל בכיתתו או האם הוא 'מפגר' אחרי האחרים?" לפעמים, אנחנו מגיעים למסקנה שאכן יש קושי שדורש התייחסות או מקבלים משוב מהמורה המחנכת על המצב.

איך סוגרים פערים אלו? 

בעזרת הוראה מתקנת, הוראה מותאמת לתלמיד ואסטרטגיות קריאה וכתיבה המותאמות לרמת גיל וכיתה. ילדכם יוכל לסיים בהצלחה את תהליך רכישת הקריאה והכתיבה ולעמוד בקצב הכיתתי במקצועות הלימוד בבית הספר. 

מהן אסטרטגיות למידה בבית הספר? אסטרטגיות למידה הם שיטות למידה המאורגנות כתוכנית פעולה שלמה להשגת מטרות .אסטרטגיות למידה מסייעות לפתח את היכולת  להגדיר מצבים מטלות ובעיות להתמודד ולהגיב עליהם בצורה יעילה ומתאימה. ללמוד  ביעילות  ולחוות הצלחה .

תלמידים ירצו ללמוד כאשר הם מאמינים שהם יוכלו להצליח. השימוש בהוראה מתקנת הוראה מותאמת מסתייעת באסטרטגיות למידה אשר מהוות ארגז כלים לתלמיד המסייע  להתקדם ולהצליח. המשימה הראשונה והחשובה ביותר היא לבדוק היכן התלמיד נמצא ברמות הבנת הנקרא. ניתן להתייחס לרמות הבנת הנקרא בשני אופנים:

מילולית, מפרשת ומשתמעת לעומת עצמית, הוראה ומתסכלת.

הבנה מילולית- הבנת השורות: הבנת הכתוב וכלשונו 

הבנה מפרשת- הבנה בין השורות: לא כתוב כמפורש בטקסט.

הבנה משתמעת- הבנה מעבר לשורות: הסקת מסקנות כלליות מהנאמר בכתוב. 

 

% 0

רמה עצמית:
הבנת נקרא ב- 90%-100%

קריאה קולית שוטפת ומרהוטה. מסוגל לתפקד באופן עצמאי על כל חומר כתוב מותאם  לגילו. נהנה מקריאה ונחשב לקורא מנוסה.

 

% 0

רמה הוראה:
הבנת נקרא ב- 75%-80%

הקריאה שוטפת יחסית ובמהירות סבירה, אך מסוגל להתמודד עם חומר כתוב מוצאם לגילו רק עם עזרה ותיווך של מבוגר. לא תמיד נהנה מקריאה.

% 0

רמה מתסכלת:
הבנת הנקרא ב 65% ומטה

קריאה איטית ומהססת ולא מדוייקת. מתקשה להתמודד עם חומר כתוב המותאם לבני גילו. נמנע מקריאה. מתוסכל.

השלב הבא בתהליך הוא לבדוק האם 
התלמיד לקויי למידה או האם יש לו קשיי למידה?

המונח לקות למידה מתייחס לקבוצת הפרעות הקשורות לקושי בשפה, בקריאה, בכתיבה, בהבנת מושגים או ביכולת מתמטית. לקות למידה היא התפתחותית. היא מקשה על הלומד לרכוש את מיומנויות היסוד בהתאם לנורמה המצופה מבני גילו. חלק מהסימפטומים ללקות למידה יכולים חוסר דיוק או איטיות ומאמץ רב בקריאת מילה. קושי בהבנת הנקרא, קשיים באיות ושגיאות כתיב. קשיים בשליטה במושג המספר, בחישובים, בעובדות ובהסקה מתמטית.
קשיי למידה נפתרים בעזרת הוראה מתקנת ולמידה מותאמת לתלמיד על ידי תרגול והתמדה. אצל לקויי למידה ייתכנו פערים גדולים בתפקוד בין תחומים שונים . לקויות למידה מתקיימות לאורך כול החיים לכן חשוב לגלות ולטפל בזמן.

לסיכום, אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות ללא פעולה .אם ברצונכם לשפר את המצב  ולקדם את ילדיכם, תפעלו! 
אני יכולה לעזור לך ולילדך בעזרת הוראה מתקנת בקריאה ובעזרת הוראה מותאמת כלים מעולם האימון .

קיראו מה כתבו עלי לאחרונה

דילוג לתוכן