האם ילדי הוא לקויי למידה או האם האם יש לו קשיי למידה ?

הורים רבים משתפים אותי בחששות  ובשאלות על  מחשבות שיש להם על ילדם על סימנים  או הוכחות  ללקויות למידה או הפרעת קשב.  לקות למידה  היא הלקות בעלת השכיחות  הגבוהה ביותר במערכת  החינוך.  לקויי למידה הנו מונח כללי המתייחס לקבוצה של ליקויים הבאים לידי ביטויי בקשיים ברכישת קריאה וכתיבה ,הקשבה ,דיבור והבעה ,יכולות מתמטיות ותפיסה חשבונית. ילד מאובחן כלקויי למידה  כאשר הישגיו במבחנים  בקריאה  מתמטיקה או הבעה בכתב נמוכים מאוד. 

סימפטומים של חוסר קשב    וגם היפראקטיביות  ואימפולסיביות יכולים לנבוע ממגוון רחב של סיבות שלא קשורות לקשב כמו בעיות רגשיות , חוסר שינה , בעיות חברתיות ועוד.

 בעבר נטו לחשוב  שהפרעת קשב חולפת לאחר גיל ההתבגרות  אך ידוע היום  שמדובר  בהפרעה שלעתים קרובות  ממשיכה גם בבגרות . זוהי לקות הפוגעת  בביצוע מגוון פעולות ומשפיעה  על כל תחומי החיים.

המונח לקות למידה מתייחס לקבוצת הפרעות הקשורות לקושי בשפה , בקריאה , בכתיבה , בהמשגה או ביכולת מטמטית.

לקות למידה היא התפתחותית. היא מקשה על הלומד לרכוש את מיומנויות היסוד בהתאם לנורמה המצופה מבני גילו.

הסימפטומים ללקות למידה הם :

חוסר דיוק או איטיות ומאמץ רב בקריאת מילה. קושי בהבנת הנקרא, קשיים באיות ושגיאות כתיב. קשיים בשליטה במושג המספר , בחישובים ובעובדות ובהסקה מטמטית.

סוגי לקויות :

  • לקות קריאה – דיסלקציה.
  • לקות כתיבה -דיסגרפיה.
  • לקות שפתיים-SLI
  • לקות חשבון- דיסקלקוליה.
  • לקויות לא שפתיות.

קשיי למידה נפתרים בעזרת למידה מותאמת לתלמיד תרגול והתמדה. אצל לקויי למידה ייתכנו פערים גדולים בתפקוד בין תחומים שונים . לקויות למידה מתקיימות לאורך כול החיים לכן

חשוב לגלות ולטפל בזמן.

קצת עלי

שמי אהובה שבבו אשת חינוך שלושה עשורים, בעלת תואר אקדמי בחינוך וניסיון של מעל 25 שנה במשרד החינוךמורה מומחית לרכישת הקריאה והכתיבה בשפה העברית, בהקניית  מיומנויות  למידה לילדים, נוער ומבוגרים  בשילוב כלים טיפוליים מעולם האימוןאימון קאוצינג ל לילדים להצלחה והגשמה  ,אימון להעצמה אישיתתקשורת אפקטיבית ובניית תכנית לשינויי ,צמיחה ומימוש עצמי

דילוג לתוכן